Sabtu, 21 Mei 2011

Seminggu dah pun berlalu pergi=)


Alhamdulillah seminggu dah berlalu, masa begitu cepat pergi..tak terasa dah seminggu berada di sekolah..mungkin bila dah mengajar nanti, lagi cepat masa berlalu..minggu pertama ni, tak banyak pengalaman yang dapat aku kutip..mungkin sebab masih dalam minggu peperiksaan.

tapi, aku mula terasa cabaran tuk mengajar anak muridku nanti, daripada percakapan dan perbualan bersama guru2 di sini, aku dapati banyak masalah dan cabaran yang bakal aku tempuhi nanti.

Pertamanya, masalah dalam mendidik jiwa pelajar. Kenapa dan mengapa zaman sekarang masalah sosial dikalangan pelajar semakin hebat. Aku mula memikirkan dan setiap hari ingin mencari jalan penyelesaianya. Mungkin aku tidak punyai pengalaman sehebat guru2 senior yang telah lama mengajar di sekolah, tapi aku yakin setiap maslah ada jalan penyelesaiannya.

Keduanya, pelajar2 zaman sekarang sudah tidak berminat untuk belajar pendidikan Islam. Subjek ini menjadi subjek fobia bagi kebanyakan pelajar sekarang. Apakah yang menjadi punca kepada ketidakminat pelajar dalam subjek ini ye??hem..

Ketiga, rasa kurang hormat pelajar kepada guru-guru mereka, mengapa dan kenapa itu perlu dirungkaikan sebelum nasi menjadi tahi. Ramai guru mengadu, ketidakhormat pelajar sekrang menjadi faktor masalah displin disekolah. Pelajar2 tidak lagi mendengar dan mengambil nasihat daripada guru-guru mereka malah lebih mendengar apa yang dicakapkan oleh kawan2 mereka. Hem , kenapa agaknya nye..aku pun terpikir panjang

Keempat, pelajar zaman sekarang sudah berani mencabar kewibaan guru2 mereka. Semakin diberi hukuman, semakin kerap tuk mereka melakukan kesalahan. Malah, merasa bangga apabila dirotan dan didenda di depan pelajar lain masa perhimpunan. Macam mana la nak handle pelajar2 macam ni ye, dah tidak ada rasa malu apabila dihukum oleh guru2 mereka.

Cukuplah aku berikan 4 masalah yang memberi cabaran pada guru masa kini, selebihnya aku serahkan kepada mereka guru2 tuk menyenaraikannya. Bagi aku, ada banyak faktor kenapa dan mengapa ini semua berlaku. Ramai yang meletakkan kesalahan dan masalah disiplin pelajar ini kepada guru semata2. Bagi aku, menjadi satu kesilapan besar andai semua masalah pelajar ini diletakkan dibahu para guru sahaja, malah masih ramai lagi yang perlu kita salahkan dalam hal mendidik dan membentuk pelajar menjadi pelajar yang baik.

Pertamanya, aku berpendapat adalah menjadi faktor utama pelajar bermasalah adalah disebabkan oleh ibu bapa yang hanya melepaskan batuk ditangga sahaja, batuklah kat lif pulak ke kan..hehehe..Ibu Bapa yang tahu menyalahkan warga guru adlah ibu bapa yang tidak baik dan boleh aku katakan ibu bapa yang bermasalah. Tak kiralah Datuk ke, Datin ke, Tan Sri ke sama sahaja. Andai mereke meletakkan kesalahan hanya pada pihak sekolah, sebenarnya merekalah yang bermasalah dan bukannya anak mereka yang bersalah. Kesibukan dalam mengejar kerjaya dan wang ringgit telah memusnahkan kehidupan anak mereka sendiri. Kenapa perlu salahkan pihak sekolah andai dri sendiri tidak mampu mendidik anak2 sendiri.

Dalam satu ceramah yg aku dengar, sekolah adalah tempat tinggal sementara anak2 mereka pada siang hari, malah boleh aku katakan lebih banyak masa anak2 ini berada di sekolah daripada berada di rumah. Dalam satu kes yg berlaku, sepasang ibu bapa ini menyalahkan sekolah atas sebab anak mereka diberi hukuman di sekolah, dan mengatakan kepada pihak sekolah yang anak mereka tidak nakal apabila dirumah. Wahai ibu bapa yang mengandungkan anak, jangan sia2kan anak2 anda semata2 mengejar kerjaya. Cuba kita sama2 fikirkan, apabial berada dirumah, dengan siapa mereka bergaul dan kalau disekolah dengan siapa mereka bergaul. Manusia ni sifatnya suka mengikut, apa sahaja yang dilakukan oleh kawan2 mereka, mereka suka ikut. Dalam hal sebegini, berilah kepercayaan yang sebaiknya kepada pihak sekolah, andai kata dah tak percaya kepada pihak sekolah, tak perlulah hantar anak anda ke sekolah, ajarlah sendiri kat rumah. Tak gitu..fikir2kanlah..

Aku juga melihat kepada pihak media dalam memainkan peranan penting dalam mengubah jiwa anak2 zaman sekrang. Sebagaimana yang kta tahu, media menjadi alat terpenting bagi menyampaikan satu2 maklumat kepada manusia. Dulu, mungkin kurangkan kemudahan media, menyebabkan kurangnya berlaku masalah sosial dikalngan pelajar2. Tapi kini, kemudahan internet, media cetak, media elektronik telah banyak merosakkan jiwa anak zaman sekarang. Mereka dihidangkan dengan hiburan yang melampau, cerita2 hantu yang semakin tidak terkawal, video2 seks yang semakin mendapat tempat dihati masyarakat, dan macam2 lagi. Bagi ibu bapa, pantaulah anak2 supaya tidak terpengaruh dengan media masa kini. Tidak dinafikan juga, media masa memainkan peranan yang penting dalam pembangunan pendidikan di negara kita.

Dalam membentuk jiwa anak, ajarlah mereka dengan mengenali Allah. Selepas sahaja anak dah mula pandai bercakap, ajarlah kalimah Lailahaillallah dan bukannya perdengarkan kepada mereka lagu2 dangdung dan sebagainya. Setelah umur mereka 5 tahun, didiklah mereka tuk solat bersama2, ajarlah mereka dengan menyebut sifat2 tuhan. Malangnya serkang, dari kecl lagi mereka dah dimomokkan dengan hantu. Dari kecil lagi mereka dah kenal hantu dari kenal tuhan. Ubahlah minda kita sebagai orang yang mendidik. Didikan anak2 seperti mana mafhum hadis, anak yg baru lahir ini ibarat kain putih, maka ibu bapalah yang mencorakkannya..

Apa yang aku tulis diatas adalah sekadar pandangan peribadi, taidak menyentuh mana2 pihak pun. Aku ingin melihat anak didikku nanti menjadi seorang yang berguna kepada agama, bangsa dan negara. waallahua'lam=)


2 ulasan:

  1. begitulah cabaran seorang guru pada zaman sekarang..

    BalasPadam
  2. ya betol tu ustazah, tidak dinafikan begitu berat cabaran yg akan dipikul kita nanti

    BalasPadam