Rabu, 18 Mei 2011

Live di Astro Awani


16 April merupakan tarikh Pilihanraya Negeri Sarawak bagi memilih wakil DUN di seluruh negeri. Ini merupakan kali pertama aku menjalankan tanggungjawabku untuk mengundi.

Sebelum itu, pada 1 April, aku telah dijemput ke Astro Awani sebagai ahli panel dalam program Analsis Politik Sarawak. Aku mewakili suara mahasiswa bagi menyuarakan pendapat dan pandangan terhadap suasana politik di Sarawak

Ini merupakan pengalaman pertamaku LIVE di tv. Penglaman ini tidak akan dapat aku lupakan dalam sejarah hidupku.

Nun di Sarawak, famlyku telah menunggu 30 minit awal di kaca tv semata2 untuk melihat anaknya LIVE di tv. Tidak dapaat ku nafikan perasaan berdebar2 apabila berhadapan dengan kamera. Yelah, aku bukannya artis, dah biasa masuk tv.hehe...



Tepat jam 5pm, aku bersama seorang lagi mahasiswa Uitm iaitu saudara Hamdan live di astri awani. Pengacara memulakan percakapan belaiau dan soalan pertama ditujukan kepadaku.
AKu respect benar dengan pengacara ni, cukup petah dalam bercakap. Mungkin pengalaman yang luas membuatkan dia langsung tidak kekok bercakap. Pelbagai persoalan di lontarkan kepada kami.




Sekalipun sesi analisis ni berlangsung 30 minit, tapi aku cukup berpuas hati kerana dapat melontarkan pandangan aku sebagai seorang mahasiswa. Samaada betol atau tidak, terpulang pada orang yg menilainya. Sempat juga aku mengatakan bahawa media memainkan peranan yang lebih penting dalam mengetengahkan isu-isu yang berlaku di Sarawak. Dan bukan sahaja tibanya PRN, barulah sibuk ambil tahu tentang negeriku=)

Selepas 30 minit berlalu, fuhhh..cukup lega rasanya. Pengalaman yang amat manis dalam hidupku kali ini. Mungkin kawan2 diluar sana punyai pengalaman yang lebih menarik, tapi percayalah setiap orang akan punyai pengalaman yang berbeza2=)..wallahua'lam


Tiada ulasan:

Catat Ulasan