Rabu, 18 Mei 2011

Ke Astro Awani lagi=)

Tanggal 15 Mei merupakan Hari Belia Malaysia yang di sambut seluruh negara. Ini bagi menghargai para belia negara yang mencecah 12.5 juta penduduk di Malaysia. Aku berpeluang lagi untuk ke Astro Awani, tapi kali ini bukan sebagai ahli panel, tetapi sebagai audience. Tapi peluang ini aku manfaatkan untuk bertanyakan soalan kepada ahli panel yang hebat2 belaka. Antara ahli panel yang aku masih ingat adalah Naib Presiden MBM ialah Dato' Ironizam. Sempat jua berkenalan dengan beliau dan ramah orangnya. Dalam usia yang muda, belaiu sibuk dengan tugas sebagai pensyarah di Uitm, Shah Alam.

Aku bersama sahabatku Zulfadhli AL-Fahmi tiba di Astro Awani pada jam 9.00 pagi 13 Mei hari jumaat. Disana aku telah berkenalan dengan seorang lagi sahabat dari Sarawak iaitu Wan Lukman yang baru sahaja menamatkan pengajian beliau dan kini bekerja dengan tv Al-Hijrah. Kami disambut mesra oleh krew2 disana dan setibanya di sana kami dijamu dengan sarapan pagi. Apa lagi, perut pun kosong, so rezeki dah ada depan mata, makan jela=)


Tepat jam 10 pagi, siaran meja bulat bermula untuk di rakam. Ahli panel sibuk menghuraikan berkaitan tentang belia. Rata2 mereka meletakkan tanggungjawab yang tinggi pada kedua ibu bapa sebagai agen paling utama mendidik dan membinmbing belia ke arah kebaikan.

Apabila diberi peluang untuk bertanya, aku tidak melepaskan peluang untuk bertanya. Antara soalan yang aku utarakan adalah, 'apakah peranan belia sendiri dalam memastikan diri mereka tidak terjabak dengan gejala tidak sihat' dan bagaimana kita ingin mengubah mentaliti orang tua kita yang mana mereka selalu mengatakan 'kau dah besar, dah tahu baik dan buruk' tanpa adanya pengawasan yang lebih kepada belia. Seolah-olah apabila anak sudah dewasa, segala keputusan ditangan mereka.

Setelah sejam berlalu, proses rakaman pun tamat. Selepas itu, aku sempat berjumpa Dato Ironizam sambil berbual2 tentang belia. Beliau menjemput sekali untuk terlibat dengan program yang telah diaturkan oleh Majlis Belia Negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan