Khamis, 19 Mei 2011

Hari ke-3 Praktikum

Sebelum tido, macam biasalah coret2 sikit kat blog aku sendiri ni..=). Sama macam semalam, kami konvoi jam 11.30 dan cuaca pun agak panas pada hari ni. Semakin hari, semakin selesa rasanya dengan guru2 di sana. Apa yang aku buat hari ni sebelum masuk kelas jaga exam, lapit buku rekod, buku teks dan buku latihan. Sambil2 borak dengan guru pembimbing dan penyelia petang.

"semalam saya gtau kat sorang ustazah ni, tak nak ke kat ustaz2 muda tu (kami la tu)? kata cikgu rani padaku. Wah2, siap calon2kan kami pulak kat ustazah kat sana...hehe..

hari ni jugak, guru pembimbing kami mintak kami semak kertas peperiksaan. bila ditanya tentang skema jawapan, takde pulak..huhu..terpaksalah cari jawapan sendiri..hehe..

sedang rancak berborak, tiba2 dia berkata " kita ada bajet ni ustaz, dalam rm200 lebih, apa kata kita buat program tuk pelajar2 ni" kata guru pembimbingku kepadaku..nampak gayanya kami ber4 kena merancang satu kem Bahasa Arab tuk budak2 sekolah..hoho..agak menarik, tapi masalahnya aku takde pengalaman dalam kem Bahasa Arab, kalu kem motivasi i'Allah boleh ja..hehe

tapi takpe, aku sahut cabaran tu sebagai pengalaman yang bermakna buat kami semua..Cikgu Rani pulak tak habis2 sebut pasal bowling, siap nak buat pertandingan dan bagi2 hadiah kepada sapa yang menang..hehe..aku tak sabar menunggunya..=)

macam biasalah, jam 3 petang, kami mengawasi pelajar ke masjid tuk solat zohor berjemaah. kali ni aku diminta menjadi imam solat. alhamdulillah, selesai solat, cikgu rani meminta aku duduk ditepinya...pesan beliau seperti berikut "ustaz, kami berharap ustaz dapat bimbing pelajar2 ni, cari sapa yang berbakat dalam menjadi imam' sungguh tinggi harapan cikgu kepada aku dan yang lain. i'ALlah cikgu, kami cuba setakat yang termampu.

hari semakin mendung, tidak lama kemudian hujan pun turun dengan lebatnya. cikgu rani agak risau, sebab berlaku masalah air di kawasan sekolah. alhamdulillah, tiba saat semua pelajar ke masjid tuk solat asar, air pun ada. Selesai solat asar, aku memanggil pengawas musolla tuk berkumpul dibelakang saf. tujuaanya adalah untuk memberi nasihat dan ingatan kepada semua pengawas tentang tanggungjawab mereka kepada kawan2 yang lain..alhamdulilla, mereka memberi kerjasama yang baik kepada kami.

mungkin kali ni pengalaman yang tidak dapat aku lupakan, solat maghrib dibawah garaj kereta cikgu. hujan yang turun begitu lebat. kami tidak dapat lagi nak bergerak pulang. selesai solat maghrib, kami nekad tuk bergerak pulang ke rumah kerana hanya kami sahaja guru yang masih berada di sekolah. alhamdulillah, jam 8.25 kami selamat sampai ke rumah. =)waalhua'lam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan