Sabtu, 21 Mei 2011

Hari ke-4 Praktikum...

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, hari ke-4 jatuh ada hari Jumaat. Sebagaimana yang kita tahu, merupakan penghulu segala hari. Hari ni, kami bertiga segak mengenakan pakaian lengkap baju melayu dan bersamping. Macam orang nak kawen pun ada jugak, hehe...tapi kalu aku, herman dan hazmi takpelah sebab belum kahwin lagi, tapi maziz jangan dulu ye, kalu nak tambah lagi sorang bincang dulu. hehehe...gurau je maziz.

Rini gerak lewat sikit coz kelas mula jam 2.30 petang, cumanya kami gerak awal tuk solat di masjid sana. Kami tiba di sekolah jam 12.55 dan terus tulis kehadiran dalam borang yg disediakan. Agak pelik sikit, tak ramai guru lelaki yang pakai baju melayu lengkap, cuma ada 2 orang sahaja...tapi takpelah, mereka dah lama katakan. Nak pakai apa pun, pakai jela. Dah arahan diterima kena pakai baju melayu lengkap, so pakai je la. =)

Tepat jam 1.25 ptg, azan dilaungkan, tapi sebelum tu satu pengumuman dibuat oleh AJk Masjid yang mana dia memperingatkan supaya sama2 menjaga barang2 yang ada di dalam masjid. Aku pun mengambil saf yang ke-4 di belakang imam. Tajuk khutbah pada hari ni berkaitan dengan Zakat, imam mengingatkan umat islam supaya mengeluarkan zakat supaya mengelakkan hati menjadi bakhil dan gelap dengan harta.

Selesai solat jumaat, kami pun bergerak semula ke bilik guru. Hari ni, aku dapat relief lagi. Kali ni aku jaga kelas 2 Gigih. Selepas dari tugas menjaga kelas exam, aku pergi minum di kantin sekolah. Mula2 tu ajakla maziz, tapi dia sibuk menyemak kertas Bahasa Arab ting 1H.
Tapi takpelah, aku pegi minum sorang2. Sebelum tu maziz ada gtau kat aku yang cikgu rani share sikit citer kat dia. Nak tahu tak citer apa, ceciter, ceciter..hehe

Gini ceritanya, semalam CR (cikgu rani) dah tampar 3 orang pelajar, mereka ni masa exam sempat lagi buat bising, jadi CR ni dengan sifat tegas dan garangnya tak teragak2 tuk menampar budak 3 orang ni, nak dipendekkan citer rupa2nya salah sorang dari mereka adalah anak luar nikah. CR menjadi rasa bersalah sebab dah tampar mereka ni. Jadi CR ni nak mintak tolong sangat2 kat kami tuk dekatkan dengan pelajar macam ni...cabaran oh cabaran=)hehe

Sampai di kantin sekolah, aku tidak keseorangan, aku ditemani oleh Cokgu Rani. Sambil minum2, aku diingatkan oleh beliau supaya aku dan rakan2 tidak masuk lagi kelas yang telah dijadualkan, tapi masuk kelas yang diberi relief sahaja.

Sebenarnya kami pun keliru, nak ikut cakap sapa sebenarnya, samaada guru pembimbing or penyelia petang. Kalu guru pembimbing, dia suruh ja kami jaga kelas yang telah dijadualkan untuk PNP nanti. Tapi penyelia petang pulak, tak kasi. So mulai minggu depan, kami tunggu relief yg diberikan ja.

Masa begitu cepat berlalu, masa nak balik pun dekat. Jam menunjukkan pukul 6.10ptg, seperti biasa pelajar akan diarahkan ke masjid tuk menunaikan solat asar berjemaah. Masa nak menuju ke masjid, terserempak lah dgn cikgu rosnani. dia pun tegurlah aku dan maziz, " wah, dah boleh dah ni' kata beliau. Aku dan maziz terpinga2, boleh apa ni cikgu. 'Ala boleh dah ni', katanya lagi. Sambil tengok2 baju yang kami gunakan. Kami pun berlalu dan tertanya2, boleh apa ye agaknya, samaada dah boleh tuk kahwen ke or dah boleh jadi ustaz..hem tak faham pulak..hehe abaikan jela=)

Alhamdulillah, hari ni hujan tak turun masa nak balik, jadi takdelah macam semalam sampai rumah time azan isyak. Syukurlah, seminggu dah pun berlalu. Sungguh cepat masa ni berlalu. Semoga minggu mendatang memberi lebih makna dalam hidupku..wallahua'lam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan