Selasa, 28 Jun 2011

Minggu ke-6 Praktikum

Tidak terasa masa yang berlalu, dah 6 minggu aku dan kawan-kawan praktikal. berbaki lagi 4 minggu untuk menamatkan praktikal seterusnya menamatkan pengajian diperingkat ijzah sarjana muda di UM ini. Hari yang berlalu pergi tetap pergi, pengalaman yang dilalui juga tidak sama antara satu sama lain. Pada minggu ke-6 ini, PNP berjalan seperti biasa. Cuma satu tajuk sahaja yang aku dapat ajar pada minggu ke-6 ini.

Tajuk yang aku ajar minggu ini adalah Segera Bertaubat. Aku gunakan 2 cara set induksi dengan tajuk ini. Yang pertama adalah mengajak murid-murid beristighfar beramai-ramai dan mengingat kembali dosa-dosa yang telah dilakukan. Yang kedua aku gunakan cara dengan membawa gambar orang kemalangan dan tunjukkan kepada mereka. Selepas menunjukkan gambar, aku akan bertanya kepada anak muridku adakah semua sudah sedia menghadapi maut. Dan sudah pasti mereka menjawab tidak.

Aktiviti kelas aku gunakan cara membuat kerja dalam kumpulan dan membentang di depan kelas. Selain dari itu, aku gunakan cara bersoal jawab untuk mengukuhkan kefahaman mereka tentang apa yang aku ajarkan. Aku juga memberi sedikit hadiah berbentuk gula-gula bagi siapa yang dapat menjawab soalan yang aku berikan.

Bagi subjek arab pula, minggu ini aku ajar tajuk Jumlah Ismiah yang mana jumlah ismiah ini mengandungi 2 perkara utama iaitu Isim dan Mubtada'. Set Induksi yang aku gunakan adalah dengan cara mencantumkan helaian-helaian kertas yang telah dipotong menjadi 2 kalimah. Setelah selesai menggabungkan 2 kalimah itu, mereka akan menampalkan di depan kelas dan seterusnya aku memulakan topik pada hari itu dengan Jumlah Ismiah. Langkah yang kedua, aku memberi lembaran kerja kepada mereka dengan meminta setiap orang membuat latihan. Tugasan mereka adalah membezakan yang mana satu Jumlah Ismiah dan Jumlah Fi'liah. Dan Langkah ke-3 aku minta mereka duduk dalam kumpulan dan bina satu ayat daripada Jumlah Ismiah.

Hari Bicara Akademik

Pada hari jumaat, berlangsungnya Hari Bicara Akademik yang mana pada hari ini akan menemukan IbuBapa murid dengan guru kelas mereka. Aku turut terlibat dalam pada hari kejadian dengan membantu guru kelas memberi komen terhadap anak mereka. Alhamdulillah, ibubapa disini memberi kerjasama yang baik kepada guru-guru sekolah. Hampir kesemua ibubapa hadir untuk mengambil buku rekod anak mereka.

Hari Kantin Sekolah



Lebih meriah lagi pada minggu ini adalah berlangsungnya Hari Kantin. Semua guru bertungkus-lumus sepanjang minggu bagi menjayakan hari kantin ini. pada hari kejadian, 2 artis terkenal Malaysia telah membuat persembahan. Mereka adalah Ana Rafali dan Hazama juara AF9 baru-baru ini. Mereka merupakan bekas pelajar SMART. Pada hari kejadian, Ana Rafali menggunakan pakaian seragam askar wataniah.



Aku pula terlibat dengan perlawanan futsal terbuka bersama kawan-kawan yang lain bagi mewakili guru SMART. Tapi agak sedikit malang, kami menamatkan saingan diperingkat kumpulan sahaja.

Inilah yang berlaku pada minggu ke-6 aku praktikum. Semua ini menjadi pengalaman dan kenangan berharga buatku dan kawan-kawan..wallahua'lam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan