Rabu, 18 Mei 2011

Hari Ke-2 Praktikum...

Aku bangun dari lenaku lewat sedikit hari ni, kerana pada hari ini aku akan berada di sekolah pada sesi petang...Seperti biasa, kami berempat konvoi sama2 ke sekolah. Tepat jam 11.30 pagi, kami bergerak ke sekolah. Keadaan jalan yang sedikit sibuk dan berjerebu melambatkan sedikit perjalanan kami. Cuaca yang bergitu panas tidak sedikitpun mematahkan semangatku pada hari kedua ini.

12.01 minit, kami selamat tiba di sekolah. Kami terus bergerak ke pejabat guru untuk berjumpa dengan penyelia petang iaitu Cikgu Rani. Orangnya cukup ramah. Beliau merupakan bekas guru disiplin di SMART. Tapi cara beliau melayan kami, seperti kawan yang dah lama kenal. Kami langsung rasa tidak kekok apabila bercakap dengan beliau

Saat yang dinanti-nanti oleh kami, Cikgu Rani telah mengagihkan jadual mengajar kami. Jadual pertama diserahkan kepada Herman dan beliau terus menerangkan kelas2 yang akan diajar oleh Herman nanti. Seterusnya, beliau menyebut namaku, Saifullah, ini jadual awak. Aku pun terus mengambil jadual tersebut dari Cikgu Rani. Perasaan yang semakin tidak sabar untuk mengajar ada dalam diriku. Cuma sedikit malang, kelas akan bermula selepas cuti sekolah.hehe

Setelah semua mendapat jadual masing, Cikgu Rani berkongsi pengalaman beliau masa di sekolah. Katanya, 'saya dulu guru pagi, sebagai guru disiplin..saya bantai je budak2 ni kalau nakal2..(dengan nada yang berseloroh)..kami pun tergelak dibuatnya. Saya terpaksa buat begitu, kalu tidak mereka akan naik kepala. Katanya lagi. Tapi , i'Allah budak2 sekolah ni takdelah nakal teruk sangat. Bila beliau berkata begitu, lega rasanya..=)

Jam 1.00 tghari, kami beredar dari bilik Cikgu Rani. Kami bergerak ke bilik guru tuk mendapatkan tempat duduk kami. Alhamdulillah, guru2 di sini amat baik dan peramah. Kami diberikan tempat duduk yang cukup selesa. Hari ini, kami banyak berkomunikasi dengan cikgu2 lelaki. Cikgu perempuan bukan kami tak nak berkomunikasi, tapi mereka terlalu ramai. Tempat duduk guru lelaki pulak dibelakang, jadi kami lebih selesa berkomunikasi dengan guru lelaki.

Masuk je pejabat, terus aku berjumpa dengan guru pembimbing Pendidikan Islam. Aku dan herman ada 2 orang guru pembimbing, seorang Ustaz Mahadi untuk subjek Bahasa Arab, dan seorang lagi ustaz Sufri tuk subjek Pendidikan Islam. Kami beruntung menjadi anak bimbimg mereka kerana mereka tidak lokek dengan ilmu pengetahuan. Ustaz SUfri merupakan guru disiplin yang agak sempoi di sekolah=) Ustaz Mahadi pulak teliti orangnya.

Hari ni jugak aku dan herman dapat Sukatan Pelajaran dan RP Tahunan sekolah. Untuk subjek bahasa arab pulak, tak dpat lagi coz ustaz mahadi tak print lagi tuk kami. Tapi itu tidak mengapa. Maziz, panggil ustaz Mahadi. Kamu ada masuk kelas tak hari ni?? ada, jawab Maziz. kamu jaga kelas exam tuk paper bahasa arab 1 H. Nanti kamu tolong semak sekali ye. Ni tuk pengalaman kamu jugak. Ada skema jawapan tak ustaz? tanya maziz kembali. Takde, saya tak buat lagi, kamu buat la skema sendiri. hehehe gelak maziz. Betol ka ni ustaz, tanya maziz tak percaya, ia betol, kamu semak ja kertas tu, nanti bagi ustaz. Ok ustaz, jawab maziz.

Cikgu Rani masuk ke bilik guru dan duduk bersama kami. Sungguh rancak perbualan kami hari ini. Cikgu Rani berkongsi minatnya dengan kami iaitu main bowling. 'kalau macam ni, bolehla kita buat game, ajak2 sekali dorang ni main bowling. kat Selayang murah sikit, rm45 tuk 3 jam. baru puas hati..kata cikgu rani kepada ustaz mahadi. Aku jugak tidak melepaskan peluang tuk join sekali perbualan mereka berdua tuk mengatakan bahawa aku jugak minat bermain bowling.hehe

Aku pulak sibuk menulis catatan dibuku rekod PNP. Jadual minggu exam aku lekatkan dalam buku rekod. Lepas tu, aku mintak izin dari ustaz Mahadi tuk bersama2 maziz masuk kelas peperiksaan. Lebih kurang jam 2.15, aku dan kawan2 yang lain pergi ke kantin sekolah untuk makan tengahari.

Semua pelajar diminta bergerak ke masjid tuk menunaikan solat Zohor, satu pengumuman telah dibuat oleh pihak sekolah. Kami pun bergegas sama ke masjid sambil memantau pergerakan pelajar2 ke masjid. Dalam hatiku berkata 'alangkah bagusnya cara didikan sekolah ini dalam membentuk jiwa rohani anak didik mereka, aku tidak merasakan bahawa sekolah yang aku praktikal ini seperti sekolah harian biasa, malah aku kagum dengan pelajar2 disini yang sama2 mendirikan solat Zohor berjemaah'.

Inilah sekolah tempatku praktikal, mereka mengamalkan solat Zohor dan Azar berjemaah. Satu usaha yang murni yang perlu dijadikan ikutan oleh semua sekolah yang lain. Setibanya di masjid, mereka semua duduk teratur di dalam saf, seolah2 sudah ada arahan yang diberikan. Sekali lagi aku rasa kagum dengan apa yang sekolah telah laksanakan ini. Dengan berimamkan pelajar, kami semua mendidikan solat secara berjemaah. Tidak ada seorang pun yang masbuk. Allahuakbar!!

Selesai solat, mereka terus rehat tuk membeli makanan di kantin sekolah. Kami pulak dudk di dalam bilik guru dan bersembang2 dengan guru disana. Sedikit pun tidak aku rasa kurang selesa berada di sekolah ni, kerana guru2 mereka cuku peramah dan melayan kami seperti kawan2 mereka.

Tepat jam 3.45, seperti yang dijanjikan, aku dan maziz ke kelas 1 Harmoni. Assalamualaikum semua, waalaikumusssalam jawab pelajar. Ini kelas 1 Harmoni kan, tanya maziz. Cikgu, sebelah kelas 2 Harmoni, jawab seorang pelajar dengan slumber yeye. Maziz pun senyum ala kadar coz dia tahu pelajar itu cuba menduganya. Aku terus duduk di meja guru. Aku dan maziz mengedarkan kertas soalan kepada pelajar kelas.

Jam 4.45 petang, aku keluar dari kelas dan menuju ke bilik guru. Seprti biasa, kami menyambung kerja kami iaitu bersembang2. hehe..Jam sudah menunjukkan pukul 6.00 petang, sekali lagi kami bergerak ke Masjid bagi menunaikan solat Asar berjemaah. Selesai solat, 4 orang pelajar dipanggil oelh Sir Khairul keluar. Mereka dirotan sebab membuat bising masa doa dibacakan. Sir Khairul cukup terkenal di sekolah, dengan sebab itulah dia mendapat anugerah guru paling popular di sekolah=)

Hujan mula membasahi bumi. Macam manalah keadaan jalan ketika balik nanti. Nasib baiklah kami semua ada baju hujan masing2, takdelah basah kena hujan.=) Jalan yang agak sesak menyebabkan aku sangat berhati2 membonceng motosikalku. Motor yang banyak memberi rezeki kepadaku selama ini. Alhamdulillah, jam 7.25 kami semua selamat sampai ke rumah. Aku terpaksa membatalkan kelas mengaji al-Quran sebab hujan tidak lagi berhenti. Syukurlah, hari kedua telah aku lalui dengan selamat. Cuma aku nak nanyatakn disini, aku cukup kagum dengan pihak sekolah. Mereka bukan sahaja mendidik mental, tapi juga rohani anak pelajar mereka. i'Allah aku akan gunakan pengalaman ini nanti semasa aku dipostingkan nanti=)

Sekadar perkongsian sahaja. Wallahua'lam=)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan