Sabtu, 29 Ogos 2009

SELAMAT HARI LAHIR IBU..I LOVE U SO MUCH

tanggal 28 ogos setiap tahun....
aku akan ucapkan selamat hari lahir pada ibuku...
semalam aku bergayut dengan ibuku 2 jam lebih..
banyak perkara yang kami ceritakan...
ada yang suka, ada yang sedih...huhuh....
mak ku kata, dia bersyukur sangat melahirkan aku...
perbualan kami bermula dengan bercakap tentang arwah ustaz asri....
dia cukup minat dengan ustaz asri....
katanya,,,
dia menangis melihat video klip yang menunjukkan ustaz asri rebah selepas wat latihan...
dia cukup sedih..katanya lagi.
dia seumur dengan ustaz asri...
tua beberapa hati je...
bila dia lihat gambarku dengan ustaz asri, katanya nak cuci gambar tu besar2....
semoga Allahyarham dicucuri rahmat dan bersama2 para solihin....
amin

perbualan kami disambung lagi dengan memperingati pemergian atuk ku...
katanya dia masih sedih dan rasa atuk tak mati lagi..
ni kerana atuk terlalu rapat dengan kami..dia banyak menolong kuarga kami...lagipun...
rumah tempat kami menetap pun, tu rumah dia....
kami tak de rumah sendiri pun....
hanya menumpang di rumah arwah...
di saat aku dapat tahu atuk ku meninggalkan kami semua...
aku tak dapat nak menahan air mata ku dari kuar..
masa tu aku kat nilam puri...
sedihnye aku masa tu hanya tuhan yang tahu,,aku hanya mampu mendoakan beliau bersama orang-orang solihin...

peribadi atukku cukup baik....
dia tidak pernah nak mengata orang..
sunnah nabi menjadi ikutan....
hatta masuk tandas pun dia menutup kepalanya dengan kopiah...
aku cukup bangga dilahirkan dalam keluarga yang mengamalkan kehidupan beragama...
ramai yang mengagumi beliau....
mak ku kata..
masa pengebumian beliau....
ramai yang datang.....
sekarang atukku telah meninggalkan kami wat selamanya....
kata mak...
sebelum atok meninggalkan kami...
dia gtau kat mak yang katanya...
kamu akan senang suatu nanti...
anak2mu cukup memahami kehidupan kamu....
semoga doa atuk makbul..amin...

dia tahu kami sekeluarga hidup serba kekurangan...
kalu nak diceritakan...masa skolah dulu...
setiap kali balik sekolah je....
aku akn tunggu atuk ku pulang dari berniaga...
tujuannye aku nak makan nasi berlaukkan kuah kari daging...
hanya kuah tanpa dagingnye kerana dah habis dijual....
itulah makanan yang paling aku suka..tapi aku tak pernah merungut..
begitu juga adik2ku..mereka cukup faham dengan keadaan keluarga kami...
ayah keje tak menentu...
mak pulak keje gaji tek seberapa...
kadang kami makan sambal belacan dan nasik je...
takpun telur..tulah makanan yang kami salu makan....

sambung cita kami semalam...
cita lak pasal keluarga kami..
dia gtau adik saya yang no tiga tu jaga dia dengan baik...
dia kata untung dapat anak2 macam kami...
lagi katanya..mungkin saya dan adik saya no2 yang beri nasihat supaya jaga dia kat sana...
tapi bagi saya tak..
contoh yang saya dan adik no2 saya berikan selama ni lah yang dia ambil untuk berkhidmat pada orang tua...
tqs sazwan...
teruskan buat baik pada mak...
mak ayah hanya sekali saja hidup..selagi mereka hidup. ..
selagi tulah kita perlu buat baik pada mereka..
banyak g kisah2 suka dan duka yang kami critakan..
mak pesan, kalu dia dah takde nanti....
dia mintak hanya satu,.....
jangan lupa doakan mereka berdua...
insyaAllah mak..kami takkan lupe pesan mak....dan mak doakan kami jangan lupa diri bila dah berjaya nanti...
kami sayang mak sepenuhnya....
tepat jam 12.00 malam....
aku mengucapkan selamt hari lahir pada mak.,..
dengan tak semena2..dia menagis lagi...
dia terharu pada ucapanku...
aku berdoa agar mak dipanjangkan umo dan dimurahkan rezki...
diberi kesihatan yang baik dan kebahagian dunia dan akhirat

YA ALLAH....
ENGKAU AMPUNKANLAH DOSA KEDUA IBU BAPAKU...
KAU KASIHANILAH MEREKA SEPERTI MANA MEREKA MENGASIHANIKU SEJAK DARI KECIL HINNGA SEKARANG...
ENGKAU PANJANGKAN UMUR MEREKA DAN SARATKAN MEREAK DENGAN AMALAN YANG BAIK....
YA ALLAH...
BERILAH MEREKA KESIHATAN DAN KEBAHAGIAN DUNIA DAN AKHIRAT...
RAHMATILAH MEREKA, LINDUNGILAH MEREKA DARI AZAB API NERAKAMU.....
LINDUNGI JUGA KAMI DARI SEGALA KEJAHATAN DAK MUSIBAH...
SESUNGGUHNYA ENGKAU MAHA PENGAMPUN LAGI MAHA PENGASIH...
YA ALLLAH
ENGKAU MAKBULKAN DOA KU INI...

akhir sekali...kepada pembaca semua..sayangilah ibu dan bapa kamu sepenuhnya....seandainya mereka telah pergi..hanya doa yang mereka pinta...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan