Rabu, 13 Januari 2010

Bantuan Yang Tak Seberapa

Inginku kongsikan sedikit apa yang berlaku pada hari ni. Niatku tidak lain hanyalah ingin membantu dengan seikhlas hati. Sebagai insan biasa, aku terpanggil untuk menolong salah seorang dari ustazku. Daripada maklumat yang aku trima, ustaz ni takde kenderaan untuk bergerak dari fakulti pendidikan ke akademi pengajian islam. Jadi, dia naik bus bersama pelajar2 lain ke API untuk mengajar kami bahasa arab. Aku berjumpa dengannya dan menghulurkan bantuan untuk mengambilnya dari fakulti pendidikan ke API semata2 untuk memudahkan pergerakan dia. Tapi, pelawaan aku ditolak dan aku tak pasti kenapa.

Kisah yang kedua pula, semasa perjalananku ke kelas qawaid, aku terserempak dengan seorang bekas ustazku yang pernah mengajar aku semasa aku di nilam puri dulu. Namanya Ustaz Nawi. Beliau sedang mengambil Phd. Aku dan rakanku pun berhenti dan bertanya kepadanya ke mana ia hendak pergi. Antara dialog kami adalah,

assalamualaikum ustaz, tegurku..
walaikumussalam jawabnya.
aku bertanya, nak ke mana ustaz? ana nak ambil teksi.
ooh yke jawabku.

Begitulah dialog ringkas aku dengan dia. Apa yang rasa terpanggil untuk aku menceritakan 2 perkara ni adalah, sekalipun mereka ni ustaz, mereka rasa tak ingin menyusahkan pelajarnya semata2 untuk membantu mereka. Ustaz yang pertama tadi adalah ustaz arab, dia sanggup naik bus bersama2 pelajar lain dan menolak pelawaanku. Yang kedua, sekalipun ustaz ni berjalan menggunakan tongkat, tapi dia kuat untuk berjalan sendiri tanpa meminta bantuan yang lain. Ustaz Nawi menerima pelawaanku dan memintaku meminta menghantarnya ke kl sentral kerana dia ingin ke ukm. Takda cara lain yang aku dapat membalas budi pensyarahku, suma bantuan yang sedikit ini sajalah aku dapat lakukan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan