Selasa, 21 Jun 2011

Minggu ke-5 praktikum

Minggu ke-5 praktikum, kini tibalah masanya berlangsung proses pengajaran di dalam kelas. Saat ini memang aku tunggukan kerana ingin mengetahui sendiri pengalaman mengajar di dalam kelas. Selama ini aku dan kawan-kawan hanya ada sedikit teori dan praktikal hanya di buat di dalam kelas pengajian di Universiti.

Hampir seminggu berlalu, aku hanya masuk kelas pada hari Selasa, Khamis dan Jumaat. Pada hari Selasa yang lepas, aku masuk 2 kelas. Kelas pertengahan dan kelas hujung sekali. Malangnya, 2 kelas ini proses PNP tidak dapat aku laksanakan lagi sebab masih lagi membincangkan kertas peperiksaan yang baru sahaja di berikan kepada mereka.

Seterusnya pada hari Khamis, pengajaran pertamaku dalam bahasa arab. aku cukup bersemangat dan bersedia untuk mengajar untuk kali yang pertama ini. Aku mengaharapkan proses pengajaran akan berlaku ketika ini. Alhamdulillah, aku mendapat respon yang posititif dari anak muridku. Pada mulanya aku bertutur dalam bahasa arab dan perkenalkan diri dalam bahasa arab. melihat pada wajah anak muridku, semua terdiam. Terdiam menandakan mereka tidak memahami apa yang aku tuturkan.

Baru aku mengerti, mereka nak aku bercakap dalam bahasa Melayu dan Alhamdulillah mereka seronok bila aku terjemahkan apa yang aku cakapkan tadi. Pengajaran 1 jam 30 minit tidak terasa berlalu, rasa sekejap sahaja masa itu berlalu. Sebelum menamatkan kelas, seorang anak muridku bertanya, “ustaz, nanti dah habis belajar ustaz teruslah mengajar kami. Ustaz ajar bestla”. Alhamdulillah, pengajaran aku untuk kali pertama mendapat respon yang baik dari muridku.

Kelas aku seterusnya ialah di sebelah petang. Hari ini aku nak ajar tajuk Sedekah. Set induksi yang aku gunakan adalah dengan cara senyum. Aku minta anak muridku senyum sesama mereka dan mereka tertanya-tanya kenapa aku minta mereka senyum sesama mereka. Alhamdulillah, pengajaran hari ni dapat dijalankan dengan baik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan