Sabtu, 12 Disember 2009

Akhirnya

Alhamdulillah...akhirnya habis jugak latihan praktikal kat balai-balai polis terdekat.. antaran balai-balai yang aku pergi adalah balai Dcc Briekfield, balai Briekfield, balai Petaling, balai Travers dan last sekali balai Pantai. Masa praktikal ni, banyak pengalaman yang aku timba sendiri yang mana aku rasa tak suma merasa pengalaman seperti aku dan rakan2 lain dalam Suksis
Rasa bertuah dan beruntung jugak kerana memilih Suksis sebagai medan untuk mengutip sebanyak mungkin pengalaman. Kalau aku nak ceritakan dari mula aku masuk Suksis sampai sekarang, tak habis or tak larat rasanya nak taip. hehe...Tapi takpe, aku nak kongsi pengalaman masa aku buat praktikal kat balai-balai je dulu k.

Lepas habis je interaksi kat Tasik Kenyir, maka bersambunglah tugasan aku di balai. Pertama sekali pengalaman kat balai Travers, aku dan rakan lain di bawak meronda menaiki kereta peronda polis. Kami di bawa meronda ke sekitar kawasan Travers. Antara peristiwa yang berlaku semasa kami meronda adalah berlaku kemalangan dan mengenalpasti kereta yang disyaki dicuri.

Masa tulah aku rasa sendiri betapa kena pantasnye anggota polis kena berada di kawasan yang dilaporkan. Perasaan gementar pun ada wujud dalam diri bila mana kami mendekati sebuah kereta curi. salah seorang anggota polis meminta anggota disebelahnya mengeluarkan senjata.

Masa tu kejut jugak perut aku, mana tak nya..kalu lah berlaku pertempuran, aku mana da senjata..hehhe..aonggota polis terus kuar dan memeriksa kereta itu yang mana telah ditinggalkan di belakang kedai makan dengan keadaan tayar sudah pun dipamcitkan. aku dan rakan yang lain dok diam2 dalam keta...hampir setengah jam jugak lah dok kat dalam. tiba2 anggota polis menyuruh kami keluar setelah mendapati keadaan tenang dan aman. antara lain pengalaman yang aku dapat kat sana adalah dapat melihat sendiri file2 laporan mati mengejut. aku melihat sendiri gambar2 mayat yang mati mengejut. di samping itu, anggota juga berkongsi pengalaman dalam menyelesaikan kes2 tertentu.

Manakala kat balai Petaling pulak, aku dan rakan yang lain berpeluang untuk menebual pesalah juvana yang ditahan reman di sana. Aku mengambil kesempatan itu untuk memberikan sedikit nasihat dan motivasi kepada mereka. Mereka baru berumur 16 tahun dan telah melakukan kes pecah rumah jiran. Nampak wajah penyesalan dalam diri mereka. Yang menyayat hati aku, mak ayah mereka datang untuk melawat mereka dan mereka menangis kerana tidak sanggup melihat anak mereka digari dan duduk dalam lokap dalam keadaan tidak selesa. Itulah hati seorang ibu, cukup sensitif. sekalipun anak mereka melakukan kesalahan, tapi sayangnya mereka pada anak tidak terkata. Kesempatan itu, aku dan rakan memberi banyak nasihat yang berguna kepada mereka.

Selain dari itu, beberapa anggota polis berkongsi pengalaman mereka dalam bertugassebagai anggota polis. Aku akui tugas seorang polis bukan mudah, tapi cukup berat. Bagi yang tidak memahami tugas polis, saya syorkan kena tahu dahulu sebelum mengkritik tentang mereka. Gaji yang mereka peroleh tidak berbaloi dengan apa yang mereka tugaskan. Tanggungjawab mereka cukup besar bagi memastikan kita orang awam ni boleh tido nyenyak kat rumah. Tugas mereka cukup mulia.

Akhir sekali, banyak pengalaman yang aku timba melalui Suksis ni. pengalaman ni ada yang manis dan ada juga yang pahitnye. Tapi semuanya dah aku tempuh. Aku enjoy dalam Suksis.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan