Rabu, 11 Ogos 2010

Ramadhan Datang Lagi


Alhamdulillah..aku masih lagi diberi kesempatan untuk bertemu dengan
Ramadhan Karim kali ini....
mungkin ini ramadhan terakhir bagiku..sapa tahu kan..
semunnya atas perancangan Yang Maha Esa...
dah lama rasanya aku tidak menulis di lama sesawang ku sendiri..kesibukan demi kesibukan terus aku alami...
tapi itu semua perjalanan hidup yang telah ditentukan olehNYA..
aku hanya hamba yang menerima takdir ketentuan dariNYA...
sapalah aku untuk melawan ketentuannya...

ya, bercakap tentang ramadhan kali ni,
ada sedikit perubahan yang aku rasai berbanding dengan yang dulu..
kali ni aku berpuasa di rumah sewa bersama 4 lagi sahabat yang lain..
di sini, aku dapat belajar erti hidup bekeluarga...
yelaa..dah duduk serumah ni macam satu famly katakan..
ada yang masak ayam, ada yang buat air, ada yang masak nasi dan sebagainya..
seronok rasanya..

pastinya buat mahasiswa UM, mereka tidak sabar untuk berbuka di masjid2 terdekat..
ini lah peluang yang ditunggu2 oleh semua..=)
termasuklah aku sendiri..hehe

sebenarnya apa yang aku inginkan dari ramadhan kali ini adalah
aku ingin menadi seorang pemimpin, seorang guru dan seorang anak yang terbaik
biarlah apa jua yang datang, aku akan tempuhinya
ya Allah, aku ingin sampaikan padaMu doaku..
semoga Engkau mendengarnya ya Rabbi

Ya Allah,
biarlah ramadhan kali ini adalah ramadhan yang terbaik bagiku...
terbaik dari yang lepas..
aku hanya mendambakan rahmat dariMU..
aku ingin berada di jalanMU yang benar..
kuatkan aku untuk terus hidup melayari perjalanan hidup
yang sukar untuk aku jangkakan..
aku cuma seorang pelayar di lautan duniamu yang penuh dengan ombak-ombak
yang kuat, seringkali aku terpukul oleh ombak yang Engkau berikan padaku..
tapi aku pasti, ombak yang kuat tidak selamnya akan memukulku,
aku pasti ia akan tenang jua..

ya Rabbi,
biarlah ramadhan kali ini bisa merubah diriku jadi yang terbaik..
tunjuklah aku jalan yang Engkau redhai..
terkadang aku tersadung di jalanan,
terkadang aku rebah di perjalanan,
aku ingin bangun dan terus bangun untuk menggapai redhaMU ya Rabbi
bantulah aku..
berilah aku kekuatan, ketenangan dan kebahagian..
amin ya Rabbal a'lamin


Tiada ulasan:

Catat Ulasan