Isnin, 28 Disember 2009

Melaka oh Melaka


Alhamdulillah...syukur aku pada Allah kerana diberi kesempatan lagi untuk ke Melaka. Lame dah rasanya dah tak balik ke Melaka melawat famly angkatku. Dorang selalu tanye bila aku nak balik jumpa dorang. Kalu tak disebabkan kesibukan dengan program kat universiti, dah pasti aku akan selalu ke sana. kat sana banyak yang aku belajar.






sebelum tu aku nak perkenalkan famly angkatku dan camne aku leh dapat kuarga angkat ni. bagi aku ni semua rezki dan ketentuan dari tuhan. aku bersyukur sangat ada famly angkat sebaik ni. critanye camni, ayah angkatku tu bekas pengetua skolah aku dulu masa sekolah menengah. Dia datang untuk berkhidmat pada tahun 2000, masa tu aku tingkatan 2 g..aku mula rapat dengan famly ni masa aku jadi pengawas tingkatan 4. dan aku rasa bkan aku sahaja yang rapat. tapi ada ramai lagi yang rapat nagn famli ni. masa kat Sarawak lu, ramai anak angkat dia. tapi la ni tak tahu sebab pe ramai yang dah lupa. mungkin masing2 ada keje n sibuk kot..

masa kat skolah dulu, umie rajin berniaga. kami yang jadi pengawas ni lah yang selalu jual nasi lemak kat asrama. hehe..nasik umie ni cukup sedap dan semua suka. Daripada sambal melaka n nasik lemak ni lah hubungan kami tidak pernah putus. Alhamdulillah...
apa yang aku nak kongsikan kat sini adalah pengalaman2 yang aku dapat bila aku kat Melaka. yang aku paling suka adalah bila berpeluang untuk ikut ayah pegi kuliah agama di surau2..apa yang aku belajar adalah cara penyampaian ceramah yang ayah sampaikan. Ilmu yang ayah ada cukup banyak. Ia menjadi sumber inspirasi buatku. Suatu hari nanti aku ingin seperti beliau. Ayah selalu bagi ceramah lepas magrib dan selepas subuh.

selain dari tu, ayah seorang yang rajin bekebun. Dia slalu bawak akupe ig bekebun. ni pun pengalaman yang baru aku blajar. Dia ada banyak kebun, antaranya kebun durian, rambutan, pokok getah, pokok ubi dan macam2 lagi. yang bestnye aku daat blajar sendiri ranam pokok ubi dan macam2 lagi. balik baru2 ni pun aku berpeluang untuk membaja pokok getah. bestnye..

umie lak rajin memasak. masakannya cukup sedap. yang aku paling suka umie masak sambal.
kalu masa skolah dulu, setiap kali nak buka puasa, aku mesti beli sambal umie..ehehe
kat sana aku pernah tolong kat kantin sekolah umie, tolong umie kat kedai makan dan banyak lagi la..

yang menariknya, berdekatan rumh famly aku ni ada pantai. so boleh la aku mandi pantai. heheh..sekalipun selalu je mandi pantai, tapi aku tak jga reti berenang..huhuh..aku pun tak tahu napa..heheh

aku nak selitkan sedikit la pengalaman pertamaku membawa keta kat lebuh raya dari melaka ke kl. sahabatku al-amien memberi peluag kepadaku untuk drive masa balik dari melaka hari tu..alhamdulillah selamat jugak sampai ke destinasi.

akhir sekali, sapa2 yang dari SMKAM yang nak berhubung balik kat Ustaz Alias, boleh la berhubung dengan aku k..teringat aku pada kata2 dari seorang ustaz, anak murid yang baik adalah anak murid yang datang mencari gurunya dan mendoakan gurunya, barulah berkat ilmu yang dia pelajari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan